JESTEŚMY OSTATNIMI IDEALISTAMI TEGO ŚWIATA
Takimi słowami przywitał nauczycieli zgromadzonych na konferencji BeZee Trendy w edukacji prowadzący Przemysław Staroń, który w zeszłorocznej edycji konferencji sam był jednym z prelegentów. Przekonanie to potwierdzało się w kolejnych wystąpieniach, kiedy o swoich osiągnięciach mówili z pasją nauczyciele praktycy.
Podczas debaty kończącej konferencję eksperci wymieniali się refleksjami na temat przyszłości edukacji. Za kluczowe uznali: kreatywną empatię i komunikację. Jeśli będziemy umieli się uczyć – przetrwamy. Kiedyś można było posiąść całą dostępną wiedzę, dzisiaj musimy dokonywać selekcji – większość to niesprawdzone, nieprawdziwe informacje. Kiedyś człowiek miał kontakt z ograniczoną liczbą innych osób, dzisiaj musimy się komunikować z wieloma ludźmi. Kiedyś wiedza była dostępna nielicznym, dzisiaj wiedzę musi posiadać wielu. Intrygujące pytanie do rozważenia zadała Sophie Deen – Czy powinniśmy przygotowywać do przyszłości, czy raczej uczyć tak, aby uczniowie tę przyszłość tworzyli.
EDUKACJA PRZYSZŁOŚCI
Konferencja BeZee Trendy w edukacji jest zawsze niesamowicie inspirująca. Poniżej bogaty materiał do samodzielnego studiowania – prezentujemy kolejnych prelegentów, linki, które zaprowadzą do interesujących ich obszarów oraz cytaty z wystąpień.
O kreatywnym uczeniu się na podstawie doświadczeń międzynarodowych
Paul Collard, Dyrektor Naczelny w międzynarodowej fundacji o nazwie Creativity, Culture and Education (Kreatywność, kultura i edukacja).
Nowe technologie pozwalają usłyszeć tych, którzy „nie mają głosu”.
Programowanie w edukacji… ale co dalej? Kompetencje przyszłości wobec trendów technologicznych
Van Anh Dam, edukatorka, współzałożycielka szkoły programowania Kids Code Fun i koordynatorka programowa w Fundacji Girls Code Fun w Polsce.
Nauczyciel to zawód najmniej zagrożony wyginięciem.
Jak stworzyć perfekcyjne rozwiązania edukacyjne?
Olli Vallo, założyciel Kokoa Agency, fińskiej organizacji weryfikującej jakość edukacyjnych rozwiązań technologicznych.
Najlepsze moje wspomnienia ze szkoły to te dni, kiedy chorowałem i nie musiałem do szkoły iść.
Zmieniamy eduk@cję! Kompetencje cyfrowe kluczem do przyszłości
Oktawia Gorzeńska, dyrektorka 17 LO w Gdyni, inicjatorka Laboratorium Twórczej Edukacji, autorka bloga Eduzmieniacz.
Uczmy współpracy, empatii, uważności, przywództwa i brania odpowiedzialności.
Od cyfrowego do refleksyjnego nauczyciela
Marta Florkiewicz-Borkowska, Nauczyciel Roku 2017, należy do społeczności Superbelfrzy RP, trenerka w programie Cybernauci oraz Mistrzowie Kodowania. Szyje ze swoimi uczniami Pożeracze Smutków i przekazuje je pacjentom onkologii dziecięcej.
Staram się w tym moim edukacyjnym życiu, w tej mojej edukacyjnej przestrzeni powodować, aby we wszystkim były emocje, aby we wszystkim były odczucia. Uczniom moim, mniejszym i tym starszym, zawsze towarzyszyło doświadczenie, emocja, uczucie, ponieważ te relacje są ważne. Ponieważ my jesteśmy ważni.
Jak przygotować dzieci na Rewolucje Robotów?
Sophie Deen, inicjatorka Bright Little Labs – „Ulicy Sezamkowej” ery cyfrowej. Twórczyni aplikacji Detektyw Dot oraz Dziecięcej Agencji Detektywistycznej (CIA – Children Intelligence Agency).
Dzieci analizują dane, dzięki temu poznają świat wokół siebie. Media ten świat zakłamują – ludzie myślą, że 70% ludzi na świecie ma białą skórę (w rzeczywistości 15%), że menadżerami są głównie mężczyźni, a kobiety są bardzo chude. Potrzebna nam rewolucja w mediach!
Upiór na rowerze – krótka historia o trendach w edukacji
Anna Rzepa i Barbara Cieślak, laureatki międzynarodowego tytułu Expert Educators Microsoft. Twórczynie innowacyjnych pomysłów edukacyjnych, między innymi projektu Lodówka oraz projektu Pan Stanisław.
Co możemy zyskać dzięki sztucznej inteligencji i platformom edukacyjnym?
Lauri Koutaniemi, twórca edukacyjnych aplikacji i gier, współzałożyciel Fun Academy.
Najważniejsze jest nauczanie spersonalizowane – sztuczna inteligencja rozpozna poziom wiedzy dopasuje treści, narzędzia i rzeczywistość kulturową. Będziemy mieli możliwość uczenia się wszystkiego, wszędzie i o każdej porze, w międzynarodowych grupach zainteresowań.
PLOTKI Z KULUARÓW
Jak to zwykle na konferencjach bywa, równie inspirujące, co same wystąpienia, są rozmowy z uczestnikami przy herbatce i ciasteczkach. Konkluzja zawsze podobna – są nauczyciele, którzy chcą się dokształcać, rozwijać, dowiadywać o tym, jak można lepiej i ciekawiej pracować. Jeżdżą na konferencje, nawet jeśli szkoła nie zrefunduje kosztów (wiele jednak refunduje). Wracają z głową pełną pomysłów, energią i chęcią wprowadzenia „nowego” do szkolnej praktyki. A potem muszą się wykazać ogromną determinacją, czasem zderzyć się z murem niechęci dyrekcji czy innych nauczycieli, którzy nie są tak otwarci i chętni do zmian. Jakby to oni robili coś złego. Jednak nie zrażają się, bo zainteresowanie, chęć do pracy i radość uczniów, czasem wdzięczność rodziców, rekompensują im wszelkie trudy. Potem znów jadą na kolejną konferencję i utwierdzają się w przekonaniu, że to oni mają rację. I że nie są sami.