Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

praLINKI #5

Pod­czas III Ogól­no­pol­skie­go Kon­gre­su Tu­to­rin­gu od­by­wa­ło się wie­le warsz­ta­tów, mię­dzy in­ny­mi „Zbiór in­spi­ra­cji z cy­fro­we­go świa­ta” pro­wa­dzo­ny przez Do­mi­ni­kę Hof­ma­n-Ko­złow­ską. Grzech by by­ło nie wy­ko­rzy­stać ta­kiej in­spi­ra­cji! Z my­ślą o na­szych Czy­tel­ni­kach skrzęt­nie no­to­wa­li­śmy po­le­ca­ne przez pro­wa­dzą­cą ad­re­sy naj­lep­szych stron in­ter­ne­to­wych po­pu­la­ry­zu­ją­cych róż­ne dzie­dzi­ny na­uki. Po­ni­żej sie­dem lin­ków do źró­deł wie­dzy wsze­la­kiej.

  1. La­bo­ra­to­rium Dy­dak­ty­ki Cy­fro­wej to stro­na pro­jek­tu, dzię­ki któ­re­mu „za­rzą­dza­ją­cy szko­ła­mi otrzy­ma­ją wska­zów­ki do wpro­wa­dza­nia dy­dak­ty­ki cy­fro­wej w wy­bra­nych przedmio­tach nie­in­for­ma­tycz­nych, na­uczy­cie­le i ucznio­wie zaś otrzy­ma­ją no­wo­cze­sne me­to­dy­ki na­ucza­nia i ma­te­ria­ły wspo­ma­ga­ją­ce pro­ces na­ucza­nia-uczenia się”.
  2. Aka­de­mia Kha­na to ba­za wy­kła­dów, lek­cji i ćwi­czeń z róż­nych dzie­dzin, two­rzo­na przez wy­kła­dow­ców i na­uczy­cie­li oraz stu­den­tów z ca­łe­go świa­ta. Plat­for­ma utrzy­mu­je się z da­ro­wizn (m.in. Bi­la Ga­te­sa oraz Go­ogle). Gru­pa en­tu­zja­stów otwar­tej edu­ka­cji pra­cu­je nad two­rze­niem pol­skiej wer­sji ję­zy­ko­wej po­przez tłu­ma­cze­nie na­pi­sów. Adwo­ka­tem ję­zy­ka pol­skie­go KA jest prof. Lech Man­kie­wicz, dy­rek­tor Cen­trum Fi­zy­ki Te­ore­tycz­nej PAN. Wi­zja Sal­ma­na Kha­na, twór­cy Aka­de­mii, za­wie­ra się w sło­wach: „Mo­ja Aka­de­mia mo­że być al­ter­na­ty­wą dla re­al­nej szko­ły, w któ­rej ucznio­wie bę­dą spę­dza­li 20% swo­je­go dnia na oglą­da­niu fil­mów vi­deo i ro­bie­niu ćwi­czeń, a resz­tę cza­su na ma­lo­wa­niu, upra­wia­niu spor­tu, kom­po­no­wa­niu mu­zy­ki i czym­kol­wiek in­ny­m”.
  3. Po­li­ma­ty to stro­na in­ter­ne­to­wa oraz ka­nał na Yo­utu­be pro­wa­dzo­ne przez pa­sjo­na­tów na­uki. Au­to­rzy we­ry­fi­ku­ją utar­te po­glą­dy i po­ka­zu­ją cie­ka­wost­ki z róż­nych dzie­dzin wie­dzy. O so­bie mó­wią: „je­dy­nym spo­so­bem, aby po­zo­stać w do­brej kon­dy­cji in­te­lek­tu­al­nej, jest kar­mie­nie na­sze­go mó­zgu war­to­ścio­wy­mi in­for­ma­cja­mi. Te­le­wi­zja i in­ne me­dia daw­no prze­sta­ły peł­nić ta­ką funk­cję, ofe­ru­jąc nam roz­ryw­kę wąt­pli­wej ja­ko­ści. Od­po­wie­dzią na to są Po­li­ma­ty, za­rów­no w wer­sji wi­deo, jak i w sło­wie pi­sa­nym. Na­zwa Po­li­ma­ty po­cho­dzi z grec­kie­go sło­wa πολυμαθής (po­ly­ma­thēs), ozna­cza­ją­ce­go „wie­dzieć wie­le”.
  4. TED Talks to 20-mi­nu­to­we wy­stą­pie­nia pre­le­gen­tów do­rocz­nych kon­fe­ren­cji, na­ukow­ców i pa­sjo­na­tó­w-a­ma­to­rów, oma­wia­ją­ce no­we i in­te­re­su­ją­ce kwe­stie z róż­no­rod­nych dzie­dzin na­uki. Na stro­nie moż­na wy­bie­rać spo­śród kil­ku ty­się­cy mi­ni­wy­kła­dów, moż­na tak­że sko­rzy­stać z wy­bo­rów do­ko­ny­wa­nych przez in­nych, na przy­kład tu­taj – au­tor po­ka­zu­je też, jak włą­czyć pol­skie na­pi­sy.
  5. Wszy­scy in­te­re­su­ją się tym, jak dzia­ła świat. Do­świad­cze­nia na Sci Fun moż­na oglą­dać go­dzi­na­mi. O hi­sto­rii po­my­słu i po­wsta­nia te­go ka­na­łu na Yo­utu­be twór­ca opo­wia­da w wy­wia­dzie. Mi­mo że au­tor nie jest na­ukow­cem, je­go pra­ca jest po­zy­tyw­nie oce­nia­na przez wie­lu na­uczy­cie­li, któ­rzy wy­ko­rzy­stu­ją fil­mi­ki na lek­cjach, otrzy­mu­je też po­zy­tyw­ne sy­gna­ły od na­ukow­ców.
  6. edX to edu­ka­cyj­na or­ga­ni­za­cja no­n-pro­fit udo­stęp­nia­ją­ca otwar­te kur­sy on­li­ne pro­wa­dzo­ne przez uni­wer­sy­te­ty i in­sty­tu­ty na­uko­we z ca­łe­go świa­ta. Utwo­rzo­na zo­sta­ła przez Mas­sa­chu­setts In­sti­tu­te of Tech­no­lo­gy i Ha­rvard Uni­ver­si­ty. Uczest­nic­two w kur­sach ofe­ro­wa­nych przez edX jest bez­płat­ne, płat­ne jest na­to­miast uzy­ska­nie zwe­ry­fi­ko­wa­nych cer­ty­fi­ka­tów in­for­mu­ją­cych o ukoń­cze­niu kur­su.
  7. Nau­ka. To lu­bię to przed­się­wzię­cie zna­ne­go dzien­ni­ka­rza na­uko­we­go To­ma­sza Roż­ka. Pro­wa­dzi stro­nę in­ter­ne­to­wą na­uka­to­lu­bię.pl, gdzie w krót­kich fil­mi­kach po­ka­zu­je in­te­re­su­ją­ce do­świad­cze­nia, dzię­ki któ­rym ucznio­wie po­zna­ją od­po­wie­dzi na in­try­gu­ją­ce py­ta­nia, na przy­kład: Jak ugo­to­wać jaj­ko w gej­ze­rze, Ile trze­ba my­śleć, że­by spa­lić pącz­ka czy Jak za­mro­zić my­dla­ną bań­kę. Pod tą sa­mą na­zwą funk­cjo­nu­je fan­pa­ge na Fa­ce­bo­oku (fan­pa­ge moż­na oglą­dać, nie ma­jąc wła­sne­go pro­fi­lu).

Oglą­daj­cie, uczcie się sa­mi i ko­rzy­staj­cie na lek­cjach. Mi­łej na­uki i za­ba­wy.

Rel­cję z III Ogól­no­pol­skie­go Kon­gre­su Tu­to­rin­gu prze­czy­tasz tu­taj.


Liczba komentarzy: 1

  1. anka | 18 lipca 2016 r. o godz. 21:28

    Droga Redakcjo, z uznaniem muszę przyznać, że można polegać na Waszych rekomendacjach. Świetne strony. Zaczęłam od Polimatów w wakacyjnym temacie mody plażowej. Nie wiedziałam, że można tak intrygująco o tym opowiedzieć. W Akademii Khana z przyjemnością posłuchałam wykładów o muzyce i o starożytnym Egipcie. Trudno to nawet nazwać wykładami, że jest to zupełnie inna nauka niż w naszych szkołach. Warto porównać. Ale najbardziej wciągnęły mnie Ted Talks, a tu m.in wypowiedz Dana Gilberta na temat dlaczego jesteśmy szczęśliwi. Niesamowita teoria syntezowania szczęścia!

Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.