Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

PRZEMOC WOBEC DZIECKA - REAGUJ WŁAŚCIWIE

Prze­moc. Stop. Re­aguj. Stop. Masz pra­wo. Stop. Ni­by oczy­wi­ste, ale czy na pew­no? Ni­by ko­niecz­ne, ale czy za­wsze? Jak po­ma­gać, że­by nie za­szko­dzić? Gdzie jest gra­ni­ca, któ­rej nie moż­na prze­kra­czać? Prze­moc – we­ry­fi­kuj każ­de po­dej­rze­nie! Re­aguj – tyl­ko mą­drze! Masz pra­wo – ko­rzy­staj z nie­go, pa­mię­ta­jąc przy tym o pra­wach dru­gie­go czło­wie­ka!

Licz­ne kam­pa­nie spo­łecz­ne na­wo­łu­ją do od­po­wied­niej po­sta­wy wo­bec prze­mo­cy. De­fi­niu­ją nam, co prze­mo­cą jest, a co nie. Pre­zen­tu­ją licz­ne przy­kła­dy, jak po­win­ni­śmy się za­cho­wać, kie­dy za­ob­ser­wu­je­my sy­tu­ację prze­mo­co­wą. Jed­nak, jak to za­zwy­czaj w ży­ciu by­wa, od teo­re­tycz­nych za­ło­żeń – bar­dzo słusz­nych w tym przy­pad­ku – do re­ali­za­cji czę­sto trud­na i nie tak oczy­wi­sta, jak­by się mo­gło wy­da­wać, dro­ga.

Re­aguj – ale jak? Czę­sto spo­ty­ka­ne zda­rze­nie: ma­ma i dziec­ko. Dziec­ko krzy­czy, ma­ma tra­ci kon­tro­lę i wy­mie­rza klap­sa lub agre­syw­nym ko­mu­ni­ka­tem sta­ra się opa­no­wać sy­tu­ację. W re­zul­ta­cie ma­my krzy­czą­ce dziec­ko i krzy­czą­cą mat­kę. Je­ste­śmy my – ob­ser­wa­to­rzy. Na po­cząt­ku oce­nia­my ca­łą sy­tu­ację – oce­na in­nych przy­cho­dzi nam ła­two, bez głęb­szej re­flek­sji. Oce­nia­my i wy­snu­wa­my te­zę: „Ja bym tak ni­gdy nie po­stą­pi­ł”. Ale te­go nie mo­że­my być pew­ni – oby rze­czy­wi­ście tak by­ło, ale jak wie­my, ży­cie po­tra­fi za­ska­ki­wać, traf­ne jest tu­taj stwier­dze­nie „ni­gdy nie mów ni­gdy” – bo nie wiesz. Za­tem przede wszyst­kim, nie oce­niaj! W za­ob­ser­wo­wa­nej sy­tu­acji posta­raj się zna­leźć szer­szy kon­tekst, wczuj się w ro­lę ro­dzi­ca, w ro­lę dziec­ka i spró­buj za­re­ago­wać tak, by osią­gnąć za­mie­rzo­ny efekt. Nie kry­ty­kuj, nie wy­gła­szaj me­dial­nych slo­ga­nów – po­móż, za­re­aguj z em­pa­tią i zro­zu­mie­niem. Nie do­puść do sy­tu­acji, kie­dy two­ja in­ter­wen­cja spo­tę­gu­je agre­sję w sto­sun­ku do dziec­ka, jak i do two­jej oso­by.  Re­aguj – ale mą­drze!

Kto naj­szyb­ciej jest w sta­nie zwe­ry­fi­ko­wać, czy dziec­ko jest ofia­rą prze­mo­cy? Nau­czy­ciel i pe­da­gog szkol­ny, któ­rzy ob­ser­wu­ją dziec­ko każ­de­go dnia. Nau­czy­cielu: bądź czuj­ny – nie lek­ce­waż żad­nych sy­gna­łów! Kie­dy masz choć­by naj­mniej­sze wąt­pli­wo­ści, skon­fron­tuj je z oso­ba­mi, któ­rym zna­ne jest śro­do­wi­sko dziec­ka. W trud­nych, nie do koń­ca pew­nych przy­pad­kach, war­to się­gnąć do in­nych źró­deł, two­rząc tzw. ze­spo­ły in­ter­dy­scy­pli­nar­ne. W skład ta­kie­go ze­spo­łu mo­gą wcho­dzić oso­by zna­ją­ce sy­tu­ację dziec­ka (np. pe­da­gog, ku­ra­tor, pra­cow­nik so­cjal­ny), ale też spe­cja­li­ści po­sia­da­ją­cy nie­zbęd­ną wie­dzę i do­świad­cze­nie. Po­dej­mu­jąc kon­kret­ne dzia­ła­nia, pa­mię­taj, aby za­wsze brać pod uwa­gę szer­szą per­spek­ty­wę. Je­śli je­steś pew­ny, że w ro­dzi­nie dziec­ka wy­stę­pu­je prze­moc (w ja­kiej­kol­wiek for­mie: fi­zycz­na czy psy­chicz­na), po­sta­raj się od­po­wie­dzieć na py­ta­nia: dla­cze­go tak się dzie­je, co zro­bić, aby zmie­nić za­ist­nia­łą sy­tu­ację, jak po­móc dziec­ku oraz je­go ro­dzi­nie? Nie się­gaj po naj­prost­sze roz­wią­za­nia – są sku­tecz­ne tyl­ko na chwi­lę. W przy­pad­ku po­dej­rze­nia o prze­mocy w sto­sun­ku do dziec­ka mu­sisz być bar­dzo ostroż­ny, nie mo­żesz po­dej­mo­wać po­chop­nych de­cy­zji, opar­tych wy­łącz­nie na in­tu­icji. We­ry­fi­kuj. Spraw­dzaj. Nie osą­dzaj, nie ma­jąc pew­no­ści. Wy­ro­ki wy­da­je się ła­two, na­wet je­śli nie ma­ją uza­sad­nie­nia. Mu­sisz pa­mię­tać, że kie­dy ma­chi­na ru­szy, to bar­dzo trud­no ją za­trzy­ma­ć…


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Kurs

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.