Portal dla nauczycieli
i dla tych, którzy dopiero zamierzają nauczycielami zostać

ZASTRZELIĆ UCZNIÓW FANTASTYKĄ

 

Przy­pa­dek bez­na­dziej­ny: „Kie­dy na­uczy­ciel­ka za­py­ta­ła, czy ktoś prze­czy­tał ja­kąś książ­kę przez wa­ka­cje, zgło­si­łem się i po­wie­dzia­łem, że prze­czy­tałem kil­ka ksią­żek fan­ta­sy. Nau­czy­ciel­ka się ro­ze­śmia­ła i stwier­dzi­ła, że fan­ta­sty­ka to nie jest war­to­ścio­wa li­te­ra­tu­ra. Za­py­ta­ła, czy ktoś prze­czy­tał coś nor­mal­ne­go. Wsty­dzi­łem się już po­tem ode­zwa­ć…” – ża­li się uczeń na jed­nym z fo­rów in­ter­ne­to­wych dla na­sto­lat­ków. Ktoś go po­cie­sza: „Nie przej­muj się.  Two­ja na­uczy­ciel­ka nie zna tej li­te­ra­tu­ry, i za­miast po­dejść do nie­zna­ne­go z ja­kąś po­ko­rą i pró­bą zro­zu­mie­nia, z gó­ry wy­śmie­wa to, o czym nie ma po­ję­cia”. Co my­ślisz, czy­ta­jąc ten dia­log? Co za głu­pi babsz­tyl z tej na­uczy­ciel­ki! Za­miast wes­przeć i po­chwa­lić dzie­cia­ka, pu­blicz­nie go upo­ka­rza. Za­miast za­chę­cić go do czy­ta­nia – bo czy­tel­nic­two w Pol­sce spa­da na łeb na szy­ję – znie­chę­ca. Cze­go ona ocze­ku­je? Że ucznio­wie po­świę­cą wa­ka­cje czy­ta­niu sied­miu to­mów W po­szu­ki­wa­niu stra­co­ne­go cza­su? Wol­ne żar­ty!

A te­raz za­sta­nów się przez chwi­lę, co Ty od­po­wiesz swo­im uczniom, gdy we wrze­śniu wy­zna­ją, że za­czy­ty­wa­li się w książ­kach Ge­or­ga R.R. Mar­ti­na, Cas­san­dry Cla­re al­bo Ja­ku­ba Ćwie­ka. Wiesz, z czym to się je? Czy przy­pad­kiem szyb­ko nie zmie­nisz te­ma­tu roz­mo­wy, że­by nie wyjść na dy­le­tan­ta? Wiesz, co war­to­ścio­we­go po­le­cić uczniom za­in­te­re­so­wa­nym fan­ta­sty­ką? Je­śli tak – gra­tu­lu­je­my! Je­śli nie – za­glą­daj na ten por­tal i po­dej­mij wy­zwa­nie – po­znaj fan­ta­sty­kę.

Na po­czą­tek czy­taj ar­ty­ku­ły o fan­ta­sty­ce, któ­re re­gu­lar­nie bę­dą się tu po­ja­wia­ły. Do­wiesz się z nich:

- Czy war­to za­wra­cać so­bie gło­wę fan­ta­sty­ką i dla­cze­go tak.

- Co mą­drzy lu­dzie na­pi­sa­li o tym ga­tun­ku.

- Co fan­ta­stycz­ne­go te­raz czy­ta­ją ucznio­wie.

- Od ja­kich po­zy­cji za­cząć swo­ją do­ro­słą przy­go­dę z fan­ta­sty­ką.

- Któ­rych au­to­rów omi­jać sze­ro­kim łu­kiem.

 

Po­za tym po­roz­ma­wia­my jesz­cze o tym, …

- że dzie­ci od za­wsze czy­ta­ją fan­ta­sty­kę, a Ty z ni­mi ją oma­wiasz!

- ja­kie po­zy­cje z fan­ta­sty­ki pod­su­wa do omó­wie­nia pod­sta­wa pro­gra­mo­wa (i jak to ugryźć).

- co Berg­son i Le­śmian ma­ją wspól­ne­go z fan­ta­sty­ką.

- jak przy po­mo­cy li­te­ra­tu­ry fan­ta­stycz­nej za­in­te­re­so­wać uczniów fi­zy­ką i wo­sem (dla nie­po­lo­ni­stów).

Po ta­kim pro­fe­sjo­nal­nym przy­go­to­wa­niu nie po­zo­sta­nie Ci nic in­ne­go niż się­gnąć po książ­kę i po wa­ka­cjach z wy­pie­ka­mi na twa­rzy opo­wie­dzieć o niej swo­im uczniom.

 

Aha… Cykl po­świę­co­ny fan­ta­sty­ce bę­dzie no­sił ty­tuł „Nie bój­my się fan­ta­sty­ki!”. Część pierw­sza już jest do­stęp­na TUTAJ.


Zaloguj się

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.

Zaloguj się Rejestracja

Losowe artykuły

Przewiń do góry
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis dostosowuje się do indywidualnych potrzeb użytkowników. Cookies nie są niebezpieczne, ale w każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej informacji na ten temat w polityce prywatności.